HVA ER BOTOX?

Botox er et merkevarenavn på Botulinum Toxin Type A, et naturlig forekommende protein produsert av en bakterie som heter Clostridium botulinum. Andre tilsvarende kjente merker er Vistabel og Azzalure, det er disse to merkene jeg bruker ved min klinikk.

Botox blir mye brukt over hele verden, blant annet til å løse opp smertefulle krampetilstander hos mennesker med hjerneskader, med lammelser og skjeling. Det forskes stadig på nye bruksområder, seneste forskning er knyttet til kreft, slanking og rosacea.

Botulinum Toxin ble godkjent som legemiddel av FDA i 1989 og i Norge i 2002.
Botox hindrer frigjøringen av acetylcholin. Ved å hemme frigjøringen av acetylcholin fører botox til at nerveceller ikke klarer å overføre signaler til muskelceller, slik at musklene blir uvirksomme i ca. 3-4 måneder.

Behandlingsområder:

Preparatet er best kjent for å behandle: sinnarynken, kråketær, panne, hodepine/migrene, overdreven tannkjøttsmil/ gummy smile, tanngnissing, nakkestivhet og muskelspenninger/ spasmer.

Varighet/ Resultat

Virkningen starter allerede fra 72 timer etter injisering. Kunden merker vanligvis virkningen av Botulinum Toxin etter en uke. Max effekt oppnås etter ca. to uker. Virkningen varer opptil 4 måneder. Behandlingen bør ikke foretas hyppigere enn hver 3. måned (grunnet antistoffdannelse). Etter behandlingen vil huden rundt området se glattere ut, med færre rynker. Det er kun det området som er behandlet som forandres, resten av ansiktet kan du bevege akkurat som vanlig.

Før behandling

Konsultasjon foretas alltid før man behandles med botox. Her vil behandleren gå gjennom informasjon- og samtykkeskjema, og om selve behandlingen, samt tiden etter injeksjonen.

Etter behandling

Følg rådene du får av din autoriserte behandler etter injeksjoner, slik at du får den beste effekten ut av behandlingen.
Ikke massere på område
Ikke drikk alkohol samme dag
Hodepine kan forekomme etter behandling
Dersom en pasient får sterke reaksjoner etter behandlingen, noe som er svært sjeldent, kontakt behandler